LOKALIZACJA BIURA JAKO NARZĘDZIE DO POZYSKIWANIA I UTRZYMYWANIA PRACOWNIKÓW W FIRMIE

Rynek pracownika to z jednej strony problem dla pracodawców, z drugiej – szansa i większe możliwości dla pracowników, którzy w obliczu dużego popytu na pracę nie muszą kurczowo trzymać się swojego stanowiska. Warto jednak spojrzeć na tę sytuację z szerszej perspektywy. Walka o najlepszych kandydatów na rynku bez wątpienia zaostrzyła się. W rzeczywistości nasilająca się konkurencja spędza sen z powiek głównie tym, których oferta nie odpowiada realiom i oczekiwaniom. Pracodawcy, którzy wyznaczają najwyższe standardy, mogą na tym zjawisku dużo zyskać. Budują najlepsze zespoły lojalnych, przywiązanych do organizacji pracowników, a inwestując w jakość zapewniają sobie długoterminową skuteczność i stabilność. Wynagrodzenie, pakiety benefitów czy elastyczny model pracy to nie wszystko. Coraz częściej to lokalizacja biura ma decydujący wpływ na wybór pracodawcy.

 

Dobra lokalizacja – czyli jaka?

 

Jakie elementy składają się na dobrą lokalizację biura? Dobry adres to tylko jeden z nich. Kluczowe znaczenie ma dobry dostęp do rozwiązań komunikacyjnych, zwłaszcza w obszarze transportu publicznego. Czas poświęcany na dojazd do pracy i jego warunki to istotny czynnik wpływający na poziom satysfakcji z pracy. Nie bez przyczyny warszawska Wola na przestrzeni kilku lat awansowała do roli najważniejszej dzielnicy biznesowej w Polsce – położona jest w bezpośredniej bliskości centrum, przy drugiej linii metra, z dobrą siatką połączeń autobusowych i tramwajowych. Część pracowników dojeżdża do biura na rowerze – oczekują oni odpowiedniego dostępu do ścieżek rowerowych i infrastruktury (szatnie, prysznice, stanowiska umożliwiające usunięcie drobnych usterek technicznych). Pracownicy zwracają również uwagę na dobry dostęp do usług. Korzystanie z nich zabiera czas, dlatego im więcej restauracji, przedszkoli, sklepów czy pralni w okolicy, tym lepiej postrzegany jest dany projekt biurowy. Równie ważna jest odpowiednia aranżacja powierzchni. Badanie przeprowadzone przez One Poll na zlecenie MindSpace wskazało, że ponad jedna czwarta badanych (27%) odrzuciła propozycję pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura lub brak udogodnień.

 

Ogólnopolska sieć dwujęzycznych przedszkoli przybiurowcowych i firmowych KIDS&Co. przyczynia się do wzbogacenia oferty usługowej biurowców i siedzib firm w Polsce. Pomaga też ocieplić wizerunek pracodawców na przyjaznych i prorodzinnych – zwiększając przy tym ich atrakcyjność na rynku pracy.

 

Ważna jest jakość wykonania i standard samego budynku. Projekt architektoniczny, wpływ na panoramę i tkankę miejską, nagrody zdobyte w konkursach – wszystkie te elementy budują prestiż obiektu, a co za tym idzie – markę pracodawcy. Główna nagroda MIPIM Awards dla Warsaw Spire, wygrana poznańskiego Bałtyku w konkursie Architizer A+ Awards czy najwyższe trofeum zdobyte przez biurowiec Wronia 31 w konkursie BREEAM Awards 2019 udowadniają, że warto walczyć o najwyższą jakość. Spektakularne projekty nie znają pojęcia „pustostan” – ich właściciele nie muszą martwić się o najemców. Wpływ na wyjątkową aurę wokół projektu biurowego mają również wyjątkowi najemcy, którzy dodatkowo wzmacniają prestiżowy wizerunek inwestycji. Dobrym przykładem jest Google Campus w warszawskim Centrum Praskim Koneser, którego obecność przyciąga inne firmy z branży kreatywnej czy IT.

 

Obiektywne kryteria, w tym techniczne, są często jasną wytyczną dla korporacji szukających biur – jest to związane z międzynarodowymi standardami i wartościami deklarowanymi przez organizacje, w tym dbałością o środowisko naturalne, społeczną odpowiedzialnością i zrównoważonym rozwojem. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, którymi dysponują tylko najlepsze projekty biurowe, mają również istotny wpływ na redukcję kosztów eksploatacyjnych.

 

Branża ma wpływ na lokalizację

 

Nie ma jednej, uniwersalnej definicji dobrej lokalizacji. Oprócz wyżej wymienionych kryteriów kluczowy wpływ na wybór biura ma specyfika działalności firmy i branża, w jakiej funkcjonuje. Nie wszyscy chcą mieć swoją siedzibę w ścisłym centrum biznesowym. Przykładem są firmy z sektora kreatywnego, takie jak agencje reklamowe, domy produkcyjne, firmy marketingowe czy spółki IT. Wybór alternatywnej, „niekorporacyjnej” lokalizacji to dla nich często sposób na podkreślenie indywidualnego podejścia. Nieoczywista lokalizacja (np. zaadaptowane budynki poprzemysłowe czy lofty) przyciąga pracowników, którzy chcą się wyróżnić i nieprzychylnym okiem patrzą na duże projekty biurowe. Z kolei firmy z branż postrzeganych jako konserwatywne (np. kancelarie prawne) wybierają biura, które podkreślają ich status i kojarzą się ze stabilnością czy bezpieczeństwem. Dlatego tak chętnie lokują swoje siedziby w prestiżowych kamienicach, zlokalizowanych na najlepszych ulicach miasta. Od wspomnianej reguły są oczywiście wyjątki – coraz więcej firm z wyżej wymienionych branż oraz instytucji państwowych rozważa relokację do biurowców ze względu na komfort, jaki zapewniają pracownikom.

„Wiosną przyszłego roku do Varso Place przeprowadzi się 1200 pracowników Banku Gospodarstwa Krajowego.” – Property News

 

Ważnym czynnikiem wpływającym na wybór lokalizacji jest charakter kontaktów z klientami zewnętrznymi. Firmy, których pracownicy często spotykają się z kontrahentami, będą szukać biur w centrach biznesowych – tam, gdzie mają biura ich klienci. Kontekst ten nie ma większego znaczenia w przypadku centrów back-office.

 

Walka o młodych pracowników. I nie tylko

 

Badania przeprowadzone przez firmę Devire wskazują, że ponad 80% kandydatów nie podpisze umowy przed obejrzeniem miejsca pracy, a 72% badanych zadeklarowało, że byliby gotowi zmienić pracę, jeśli ich nowe biuro byłoby lepiej zlokalizowane. To jasny sygnał dla pracodawców. Dobre warunki finansowe i odpowiednia renoma na rynku mogą nie wystarczyć. Budowanie skutecznej strategii employer brandingowej bez narzędzia w postaci nowoczesnego, dobrze zlokalizowanego biura może okazać się niemożliwe. Pracownik mając do wyboru porównywalne oferty zawsze wybierze tę firmę, która dysponuje biurem lepszej jakości. Dlatego firmy, których lokalizacja odbiega od aktualnych standardów i oczekiwań pracowników, powinny rozważyć relokację. To dobry moment – rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce niezwykle dynamicznie rozwija się, a koszty najmu w relacji do jakości powierzchni biurowej są bardzo atrakcyjne na tle innych państw w Unii Europejskiej. Taka sytuacja prawdopodobnie nie potrwa długo. Przeprowadzka do nowoczesnego biurowca i wynegocjowanie odpowiednich warunków najmu to droga do zapewnienia firmie stabilności i możliwości rozwoju, a przede wszystkim – otwarte drzwi do pozyskiwania najbardziej wartościowych kandydatów na rynku pracy i ich skutecznej retencji.

Przemysław Urbański

Senior Property Broker, Nuvalu Polska

tel: 022 465 99 66, marketing@nuvalu.pl