BUDOWANIE WSPÓLNOTY JAKO NARZĘDZIE DO ZWIĘKSZENIA POZIOMU ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW W FIRMIE

Rynek pracownika stawia przed pracodawcami nowe wyzwania. Dotyczą one nie tylko pozyskania najlepszych kandydatów – również utrzymania ich w organizacji. Lojalność i wysoki poziom zadowolenia pracowników przekładają się na niską rotację, a minimalizacja wymuszonych rekrutacji to oszczędność czasu i pieniędzy oraz zapewnienie firmie stabilności i bezpieczeństwa. Co zniechęca pracowników do szukania alternatywnych ofert? Oprócz atrakcyjnych warunków wynegocjowanych w umowie kluczowa jest dobra atmosfera i poczucie przynależności do wartościowej wspólnoty.  

Czasy, w których firmy raz w roku organizowały dla pracowników weekendowe wyjazdy i w ten sposób zamykały rozdział o nazwie „integracja”, dawno minęły. Obecnie działy HR prześcigają się w kreatywnych pomysłach, w jaki sposób zbudować społeczność osób pracujących w organizacji i wspierać jej rozwój. Podobne działania podejmują również właściciele i zarządcy budynków biurowych oraz powierzchni elastycznych, których celem jest integracja najemców i podwyższenie poziomu ich satysfakcji z pracy w danej lokalizacji. Jak to wygląda w praktyce?

Jak to robią najlepsi

Firmy podejmują wiele działań, które mają na celu tworzenie zintegrowanych zespołów oraz przywiązanie pracowników do organizacji i jej wartości. Magazyn Fortune organizuje co roku ranking najlepszych pracodawców i publikuje listę 100 Best Companies to Work For, która jest pełna przykładów dobrych praktyk. Prezes firmy architektonicznej Burns & McDonnell (nr 16 na liście w 2017 r.) co miesiąc organizuje otwarte, nieformalne spotkania dla pracowników. Dzięki nim mogą spotkać się ze sobą oraz nawiązać z nim kontakt, przekazując mu w bezpośredni sposób swoje wnioski i uwagi. Złamanie tradycyjnego systemu hierarchicznego przynosi skutki – zaangażowanie pracowników i świadomość ich siły sprawczej rośnie. Na inny pomysł wpadli szefowie Riot Games (nr. 39) – designerzy gier komputerowych wyjeżdżają zespołowo na konwencje gamingowe, podczas których oprócz integracji mogą spotykać się z odbiorcami ich gier. Statystyka mówi sama za siebie – 90% respondentów ankiety 100 Best Companies to Work For wspomniało o silnym poczuciu wspólnoty w ich firmach. To klucz do sukcesu – praca w dobrej, przyjaznej atmosferze, wśród ludzi których się zna i lubi, jest znacznie bardziej satysfakcjonująca i efektywna. Dobra współpraca z innymi pracownikami ma również wymiar praktyczny – łatwiej wtedy o wsparcie czy radę w trudnej sytuacji.

Budowanie społeczności w firmie ma szczególnie istotne znaczenie w kontekście zmian w modelu pracy. Dynamiczny rozwój technologii komunikacyjnych sprawia, że coraz więcej osób wykonuje swoją pracę zdalnie. Spędzanie ośmiu godzin dziennie w biurze przestaje być normą – w przypadku wielu firm pracownicy pojawiają się w nim, gdy faktycznie jest taka potrzeba. Wynika ona głównie z realiów pracy zespołowej i potrzeby spotkań, choćby w celu przeprowadzenia grupowej burzy mózgów czy konsultacji z przełożonym. W sytuacji, w której pracownicy widują się rzadziej niż kiedyś, skuteczne zbudowanie społeczności jest jeszcze większym wyzwaniem.

Pracodawcy próbują integrować swoje zespoły na różne sposoby. Coraz częściej odwołują się do ich stylu życia i aktywności. Organizują zajęcia sportowe – biegi firmowe, turnieje siatkówki czy piłki halowej, wyjazdy na żagle. Dla miłośników gier przygotowują turnieje PlayStation. Nie zapominają również o rodzinach swoich pracowników – organizują pikniki rodzinne z bogatą ofertą animacji dla dzieci, które są dobrą okazją, by najbliżsi lepiej poznali specyfikę firmy oraz współpracowników. Polem popisu dla kreatywnych HR-owców jest również samo biuro. Jeżeli tylko aranżacja na to pozwala, daje ono wiele możliwości integracji pracowników. Coraz częściej biura posiadają zaplecze w postaci doskonale wyposażonych stref socjalnych z obszerną kuchnią, w których można po godzinach zorganizować np. warsztaty kulinarne ze znanym szefem kuchni. Strefy chilloutu czy rozbudowane przestrzenie recepcji umożliwiają pracownikom przeprowadzanie nieformalnych spotkań, które są dobrą okazją do nawiązywania wzajemnych relacji i wzmacniania więzi. Ułatwianie pracownikom komunikacji to obecnie jeden z kluczowych priorytetów przy projektowaniu wnętrz biurowych.

Coworki w awangardzie zmian

Tworzenie społeczności jest szczególnie ważne w przypadku stale zyskujących popularność powierzchni coworkingowych. Możliwość elastycznego wynajęcia miejsca pracy czy nowoczesny design biura to tylko niektóre z atutów tej formy najmu. Strategia marketingowa operatorów powierzchni elastycznych w dużej mierze opiera się na wartości dodanej wynikającej z aktywnego uczestnictwa przedstawicieli bardzo zróżnicowanych branż. To droga do pozyskiwania nowych klientów, budowania multibranżowych zespołów projektowych czy organizowania cyklicznych burz mózgów, podczas których tworzą się nowe koncepcje biznesowe. Dbanie o społeczność jest więc dla operatorów coworków jednym z najważniejszych priorytetów. Dlatego w każdej nowoczesnej strefie coworkingowej znajduje się bardzo rozbudowana część socjalna z barem, która staje się naturalnym miejscem spotkań. Po godzinach pracy organizowane są w nich rozmaite imprezy tematyczne i spotkania, które zachęcają do wspólnego spędzenia czasu i nawiązywania relacji. Zarządcy coworków regularnie organizują dla swoich najemców szkolenia, spotkania z mentorami czy treningi umożliwiające im doskonalenie kompetencji. Mogą oni również korzystać z rozmaitych programów akceleracyjnych, oferujących wsparcie w pozyskiwaniu funduszy, prowadzeniu księgowości czy zarządzaniu. W strefach pojawiają się nietypowe atrakcje, takie jak ścianki wspinaczkowe, a nawet sauny.

W związku z rosnącym znaczeniem integracji społeczności najemców wytworzył się popyt na nowe stanowisko pracy – community managera. Osoba ta zajmuje się strategicznym planowaniem aktywności w obszarze kontaktów z najemcami i wspieraniem ich wzajemnej komunikacji. Celem pracy community managera jest podwyższenie poziomu satysfakcji najemców, zwiększenie ich lojalności względem właściciela czy operatora powierzchni i promowanie wzajemnej współpracy. Kolejnym oczekiwanym efektem jest budowanie grupy ambasadorów – osób, które na bazie własnych doświadczeń w bezinteresowny sposób będą reklamować danego operatora.

Przyjazne biurowce

Rolą community managera pracującego dla zarządcy biurowca jest integracja najemców, budowanie relacji i stworzenie warunków skutecznego networkingu. Aby to osiągnąć, organizują oni eventy i liczne inicjatywy mające na celu aktywizację pracowników firm, które wynajmują powierzchnię w budynku. Tworzą specjalne narzędzia, np. aplikacje, które dostępne są wyłącznie dla najemców. Pracownicy mogą za ich pośrednictwem dowiedzieć się, jakie wydarzenia są planowane w najbliższym czasie i zapisać się na nie. Otrzymują również ankiety, w których mogą wypowiedzieć się na temat swoich zainteresowań i zagłosować na inicjatywę, która ich w największym stopniu ciekawi. W ten sposób stają się nie tylko odbiorcami usług, ale również ich współtwórcami. Mają wpływ na to, w jaki sposób zostanie wydany budżet i mogą przeznaczać go na aktywności związane z ich zainteresowaniami. Jednym z najbardziej aktywnych deweloperów w obszarze community managementu jest Immofinanz, właściciel m.in. warszawskiego kompleksu MyHive. Firma koncentruje się na trzech podstawowych obszarach: integracji, promocji pasji i wspierania aktywnego trybu życia. Zasłynęła wieloma interesującymi przedsięwzięciami, takimi jak zajęcia jogi w plenerze pomiędzy budynkami na warszawskim Służewcu czy program myhive body&soul, w ramach którego organizowane są gry w siatkówkę i tenisa, biegi, starty w zawodach triatlonowych czy pilates. Podczas expert breakfasts organizowane są spotkania ze specjalistami, np. w tematyce zdrowego odżywiania czy ergonomii. Kolejnym celem realizowanym przez Immofinanz jest umożliwienie najemcom nawiązywania swobodnych relacji biznesowych – organizowane są w tym celu spotkania networkingowe, które są okazją do poznania oferty firm mających biura w tym samym budynku. Dzięki temu można zyskać nowych klientów, w dodatku bez konieczności opuszczania biurowca.

Budowanie społeczności i aktywizowanie jej wymaga spełnienia dwóch warunków: wygospodarowania na ten cel budżetu i wykazania się kreatywnością. To inwestycja, która szybko się zwraca – stworzenia portfela lojalnych, zadowolonych pracowników i najemców pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Teoretycznie można uznać, że nie ma to tak dużego znaczenia w czasach dobrej koniunktury na rynku nieruchomości komercyjnych – przecież obecnie popyt przewyższa podaż, nie ma więc problemu z pozyskaniem klientów. Prawda jest jednak taka, że prędzej czy później sytuacja się zmieni – a wtedy na rynku zostaną ci, którzy potrafią najlepiej zadbać o swoich pracowników i klientów.

Sebastian Wójcik

Senior Property Broker, Nuvalu Polska

tel: 022 465 99 66, marketing@nuvalu.pl