NOWE BIURO. IMPULS DO ZMIAN W ORGANIZACJI
Pracownik. Słowo odmieniane ostatnio przez wszystkie przypadki. Na trudnym rynku pracy popyt przewyższa podaż, pracodawcy robią więc wszystko, by skutecznie walczyć o najlepsze talenty. Z wielu narzędzi, które wspierają ich w tej walce, kluczowe znaczenie ma biuro – jego lokalizacja, standard i aranżacja. Wartością zmiany biura na lepsze jest jednak nie tylko spełnienie oczekiwań pracowników. Relokacja może stać się również ważnym impulsem rozwojowym dla organizacji.
Czasy, w których pracodawcy konkurowali o najlepszych pracowników wyłącznie wysokością pensji, dawno minęły. Aspekty pozapłacowe mają coraz większe znaczenie. Dlaczego? Mają kluczowy wpływ na komfort i satysfakcję z pracy. A liderzy organizacji chcą, by ich zespoły składały się z ludzi szczęśliwych i zadowolonych.
Co decyduje o szczęściu pracownika?
140 tys. dolarów. Tyle zgodnie z informacją Harvard Business Review rocznie zarabia CHO, czyli Chief Happiness Officer w jednej z firm IT z Doliny Krzemowej. To dowód na to, że organizacje dostrzegają strategiczne znaczenie poczucia bycia szczęśliwym. Dzięki działaniom Google na rzecz poprawy klimatu w biurze poziom zadowolenia pracowników wzrósł o 37%! Ma to bezpośrednie przełożenie na efektywność, jak również lojalność. Firma rekrutacyjna i outsourcingowa Devire w swoim artykule powołuje się na badania HBR, zgodnie z którymi w „szczęśliwych” miejscach pracy wydajność rośnie o 31%, kreatywność wzrasta trzykrotnie, a sprzedaż – nawet o 37%! Te cyfry robią wrażenie. Co w takim razie decyduje o satysfakcji z pracy? Czynnik ludzki, czyli przede wszystkim relacje z zespołem, ma kluczowe znaczenie. Jest jednak wiele innych aspektów, które o tym decydują.
Devire w swoich badaniach zdefiniowało 6 kluczowych pozapłacowych aspektów pracy, na które pracownicy zwracają największą uwagę. To możliwość rozwoju zawodowego, elastyczny czas pracy, lokalizacja biura, szkolenia, dofinansowanie posiłków i możliwość pracy zdalnej.
Większość pracowników chce się rozwijać. Pracodawcy, którzy dostrzegają tę potrzebę i stwarzają odpowiednie warunki umożliwiające jej realizację, mają większe szanse na przyciągnięcie i utrzymanie wartościowych talentów. Kluczowe jest w tym przypadku stworzenie systemu skutecznej, otwartej komunikacji wewnątrz organizacji, umożliwiającej pracownikom klarowne artykułowanie swoich ambicji i planów rozwojowych. To ważne nie tylko dla pracownika, również dla organizacji – rozwój zespołu i kompetencji jego członków jest równoznaczny z rozwojem firmy i ma strategiczne znaczenie. Podobnie sprawy się mają w kwestii szkoleń – warto w nie inwestować, choćby we własnym interesie. W czasach dynamicznego rozwoju technologii komunikacyjnych coraz więcej osób chce, choćby częściowo, pracować zdalnie. Taka możliwość poprawia jakość życia, umożliwia spędzanie czasu w domu, z bliskimi osobami. Szefowie, który dostrzegają tę potrzebę i wychodzą jej naprzeciw, tworzą zespoły zadowolonych ludzi. Z kolei elastyczny czas pracy pozwala pracownikom wykonywać swoje obowiązki wtedy, gdy jest to dla nich najbardziej dogodne. Dzięki takiej możliwości mogą pogodzić pracę z obowiązkami rodzinnymi (np. odwożeniem dzieci do przedszkola czy szkoły), dostosować tryb pracy do naturalnych predyspozycji (zróżnicowany poziom aktywności w zależności od pory dnia) czy uniknąć problemów komunikacyjnych (korki w godzinach szczytu). Dofinansowanie posiłków – jak wiadomo, nikt nie lubi wydawać pieniędzy, gdy nie jest to konieczne. Zwłaszcza w pracy. Sfinansowanie lunchu podnosi poziom satysfakcji z pracy, ponieważ zarobione pieniądze można wydać wyłącznie na własne, prywatne potrzeby.
Ostatnim, choć jednym z najważniejszych czynników pozapłacowych, jest biuro.
Nowe biuro. Okazja do inicjacji zmian
Dotychczasowa umowa najmu niebawem wygasa? Firma rozwija się i nie mieści się już na zajmowanej powierzchni? Dzielnice biznesowe ewoluują i pojawiają się nowe możliwości? To doskonałe okazje do zmiany biura. Warto podejść do tego tematu szeroko, nie ograniczając się do wymiany powierzchni na nową. To doskonała okazja, którą można wykorzystać, by wprowadzić nową wartość do organizacji. Dzięki świadomym, umiejętnie przeprowadzonym zmianom można znacząco poprawić wizerunek zarówno względem obecnych pracowników, jak i potencjalnych kandydatów, których będzie chciała zatrudnić organizacja.
Dojazd
Dobry adres biura to nie tylko prestiż. Lokalizacja ma kluczowy wpływ na satysfakcję z pracy. Jest to związane przede wszystkim z komunikacją – pracownicy, którzy mogą w łatwy i sprawny sposób dotrzeć do biura, są mniej narażeni na wiążące się z tym frustracje. Nikt nie lubi tracić dziesiątek minut dziennie w korkach. Badania przeprowadzane wśród pracowników dowodzą, że optymalny czas dojazdu do pracy wynosi do 30 minut, maksymalny – 40 minut. Pracownik dojeżdżający ponad 40 minut do pracy będzie lepiej nastawiony do oferty pracy w miejscu, które skróci ten czas. To nie przypadek, że warszawska Wola, zwłaszcza rejon Ronda Daszyńskiego, tak intensywnie rozwinął się w ostatnich latach. Jest to spowodowane m.in. oddaniem do użytku drugiej linii metra. Podziemna kolejka w połączeniu z rozwiniętą siatką linii autobusowych i tramwajowych sprawia, że osoby pracujące w tej okolicy mogą zrezygnować z dojazdu samochodami. Oszczędzają w ten sposób swój czas i pieniądze i unikają irytujących poszukiwań wolnych miejsc parkingowych. To działa – wystarczy porównać aktualny wskaźnik pustostanów w okolicach ronda Daszyńskiego (5%) i gorzej skomunikowanym Służewcu (18 %). Nie bez znaczenia jest również dostęp do infrastruktury rowerowej i innych środków transportu (hulajnogi, car-sharing).
Oferta usługowa
Innym ważnym aspektem jest dostępność infrastruktury – sklepów, restauracji, pralni, urzędów, klubów fitness itp. Dobry dostęp do usług to komfort i oszczędność czasu, a w konsekwencji – większa satysfakcja. Pracownik będzie chętniej przyjeżdżał do biura mogąc załatwić wszelkie sprawy w okolicy. Prawdopodobnie będzie miał również niższą motywację, by pracować zdalnie czy naciskać pracodawcę na elastyczne godziny pracy.
Aranżacja
Wygląd biura to nie wszystko – planując wykończenie powierzchni nie można zapominać o podstawowej wartości, jaką jest jego funkcjonalność. Stworzenie przyjaznego środowiska pracy ma kluczowy wpływ na satysfakcję z pracy i czas spędzany w biurze. Nie jest przypadkiem, że coraz więcej biur jest aranżowanych w klimacie zbliżonym do wystroju domów. Cel jest taki, by pracownik czuł się możliwie jak najswobodniej. Dlatego popularne jest wykorzystanie ciepłych barw i naturalnych materiałów, takich jak drewno, kamień czy metal. Ważny wpływ na zadowolenie pracowników ma również odpowiednia organizacja przestrzeni wspólnych, sprzyjających socjalizacji. Pracodawcy inwestują również w strefy relaksu – playroomy, sale do ćwiczeń czy przestrzenie chilloutu. Dzięki nim pracownicy mogą się zregenerować, wyciszyć czy odpocząć, by nabrać energii do realizacji zadań.
W stronę turkusu
Zmiana biura może być impulsem do zmian w organizacji. To doskonała okazja, by zaangażować pracowników i przekazać im, przynajmniej w części, rolę sprawczą w tym procesie. Jak to zrobić? Na przykład poprzez ankiety, wspólne burze mózgów i budowanie interdyscyplinarnych zespołów mających na celu określenie priorytetów. Gdy pracownicy zyskają wpływ na wybór lokalizacji, aranżację czy sposób organizacji powierzchni, będą mieli poczucie współtworzenia firmy i jej kultury. Staną się partnerami managementu. Takie podejście, typowe dla organizacji turkusowych, burzy typowe dla kultury zarządzania autorytarnego bariery w komunikacji. Sprawia, że wszyscy grają do jednej bramki i mają poczucie realizacji wspólnych celów.
Jednym z celów tych zabiegów jest zwiększenie zadowolenia pracowników i zatrzymanie ich w firmie. Na obecnym rynku pracy bardzo ciężko jest pozyskać nowego pracownika, a koszt zastąpienia go po odejściu, wliczając m.in. rekrutację i czas szkolenia, może wynosić od 50% do 200% rocznego wynagrodzenia. Stawka jest więc niemała.
Maciej Ozdoba
Associated Director, Nuvalu Polska
tel: 022 465 99 66, marketing@nuvalu.pl