ŚWIĄTECZNA GORĄCZKA ZAKUPÓW. JAK ZAPLANOWAĆ DYSTRYBUCJĘ, BY PODOŁAĆ WYZWANIOM SZCZYTU SEZONU?

Nowoczesne i doskonale wyposażone hale magazynowe, jakich w Polsce coraz więcej, wspierają firmy handlowe w optymalizacji logistyki i efektywnym obrocie towarami. Są jednak takie okresy w roku, w których najnowocześniejsza nawet technologia nie wystarczy – by nadążyć z realizacją zamówień, potrzeba wielu dodatkowych metrów kwadratowych i rąk do pracy.

 

Okres szczytu sprzedaży zależy od branży – dla producentów napojów będzie to lato, dla sprzedawców szufli do odśnieżania – miesiące zimowe. Najwięcej firm handlowych prawdziwe oblężenie przeżywa jednak w Święta. Z perspektywy rynku magazynowego prawdziwy boom zaczął się wraz z rozwojem e-commerce. Rynek zakupów internetowych wciąż rośnie – szacuje się, że w okresie Świąt z tego kanału korzysta już 80% konsumentów. Trudno się dziwić – to wygodny, szybki i bezpieczny sposób na robienie zakupów, który oszczędza czas i pieniądze. Możliwość zwrotu nabytego towaru w ciągu 14 dni bez konsekwencji finansowych dodatkowo zachęca kupujących, którzy nie ponoszą w związku z tym dużego ryzyka.

 

Centra logistyczne obsługujące zamówienia z całego kraju pękają w szwach. Pracują często na trzy zmiany, zatrudniają pracowników sezonowych (co nie jest proste przy obecnych realiach rynku pracy) i zwiększają wydajność do maksimum, by w pełni wykorzystać swoją szansę i przełożyć ją na zyski. Wielu klientów zamawia produkty z opcją ozdobnego pakowania, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na ludzi – to zazwyczaj praca wykonywana ręcznie. Firmy kuszą więc pracowników zwiększonym wynagrodzeniem, pakietami socjalnymi czy bonusami, by tylko podołać wyzwaniu, jakim jest realizacja wszystkich złożonych zamówień w terminie. To gra o wszystko – w dobie powszechnego dostępu do internetu każdy może wyrazić swoją opinię o sprzedawcy i dać w ten sposób sygnał innym konsumentom. Jeżeli dostawca nie wywiąże się ze zobowiązania dostarczenia towaru w odpowiednim terminie, zapłaci za to utratą renomy i wiarygodności. W najlepszym razie oznacza to utratę zamówień. A gorsze scenariusze? Lepiej o nich nie myśleć.

 

Klienci zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z trudności, jakie wiążą się ze sprzedażą w tzw. peaku. Po prostu zamawiają towar i chcą mieć go na czas. To obowiązkiem sprzedawcy jest zadbać o odpowiednią organizację logistyki, by wszystko poszło zgodnie z planem. Jednym z kluczowych wyzwań jest zabezpieczenie odpowiedniej powierzchni magazynowej, umożliwiającej obrót zwiększoną ilością towaru. – Umowę najmu podpisuje się na wiele lat, minimalny przyjęty okres to 3 lata. Skoro to długoterminowe zobowiązanie, warto w możliwie najlepszy sposób przygotować się i opracować maksymalnie precyzyjny biznes plan. Taki, który będzie uwzględniał sezonowość sprzedaży i perspektywę rozwoju firmy przy jednoczesnej optymalizacji kosztów– wyjaśnia Ewa Ogniewska, Industrial&Logistics Broker w Nuvalu Polska. Planując najem powierzchni warto również szczegółowo zweryfikować lokalizację przyszłego magazynu. W okresach szczytu sprzedaży wszystko się liczy – dostępność do szlaków komunikacyjnych i operatorów logistycznych czy mapa zamówień klientów. Im bliżej nabywców, tym szybciej i taniej da się dostarczyć im towar. Jeżeli zwyczajowo najwięcej klientów kupuje dane artykuły w największych miastach, nie ma sensu lokować magazynu z dala od nich, kierując się wyłącznie niższymi kosztami najmu. Wyższe koszty dystrybucji szybko wyrównają te różnice.

 

Kolejnym ważnym aspektem planowania sprzedaży w gorących okresach jest dostęp do dodatkowej powierzchni. Warto o to zadbać jeszcze na etapie szukania lokalizacji i negocjacji umowy. – Wynajmując powierzchnię magazynową trzeba patrzeć kilka kroków do przodu. Należy sprawdzić, czy dana lokalizacja zapewnia firmie możliwości ekspansji w razie takiej potrzeby. Jest znacznie bardziej prawdopodobne, że uda się znaleźć dodatkowe metry kwadratowe w dużym kompleksie logistycznym, w którym rotacja najemców jest zjawiskiem naturalnym, niż w niewielkiej hali na odludziu. Warto również utrzymywać stały kontakt z właścicielem i administratorem hali – często ten sam deweloper dysponuje wieloma różnymi lokalizacjami, w razie potrzeby może szybko zaproponować rozwiązanie będące odpowiedzią na problemy firmy– dodaje Ewa Ogniewska. Brak wystarczającej powierzchni magazynowej to dość powszechny kłopot firm handlowych w okresach szczytu. Im szybciej zacznie się więc organizować dodatkową przestrzeń, tym większa szansa, że się uda. To temat, którego nie można zostawiać na ostatnią chwilę. Zwłaszcza przy tak wysokim popycie na powierzchnię magazynową, z jakim mamy obecnie do czynienia.

 

Jednym z rozwiązań jest również skorzystanie z usług pośrednika, czyli firmy logistycznej. Operatorzy, zwłaszcza najwięksi, dysponują ogromnymi magazynami. Są gotowi przechować towar klienta na określony czas, wiąże się to jednak z kosztami – to cena za ich elastyczność. W takim przypadku wyzwaniem jest organizacja łańcucha dostaw tak, by towar jak najkrócej przebywał w magazynie. Sprowadza się to do odpowiedniej koordynacji procesu produkcji, dostawy do magazynu i dostarczenia towaru do klienta. Kluczowe jest w tym wypadku doświadczenie w realizacji takich zadań – osoby specjalizujące się w tym znają specyfikę branży i sezonowości sprzedaży, ich wiedza i umiejętność planowania przekłada się więc na duże oszczędności dla firmy. Poprawne zarządzanie magazynami ma kluczowy wpływ na marżę, a co za tym idzie – na konkurencyjność danego sprzedawcy. Ci, którzy radzą sobie najlepiej, mają największą swobodę gry ceną produktu. W przypadku zakupów online czynnik ten często decyduje o rynkowym sukcesie lub porażce.

 

Przyszłością branży są systemy zarządzania magazynowego, które wykorzystują automatyzację i narzędzia sztucznej inteligencji. Warto śledzić ruchy potentatów, takich jak np. Amazon czy najwięksi operatorzy logistyczni. To te organizacje będą liderami zmian, to one będą wyznaczać nowe standardy w branży magazynowo – logistycznej.

 

Ewa Ogniewska

Industrial & Logistics Broker, Nuvalu Polska

tel: 022 465 99 66, marketing@nuvalu.pl