WORKSPITALITY. COWORKING W HOTELU? CZEMU NIE!
Hotel już dawno przestał być biznesem, który koncentruje się wyłącznie na wynajmowaniu pokoi gościom. Stał się obiektem wielofunkcyjnym, w którym można zorganizować konferencję, brunch firmowy, prezentację nowego produktu czy kameralny koncert dla wybranej grupy klientów. To nie wszystko – nowym trendem jest tworzenie w hotelach przestrzeni coworkingowych. Z dużym prawdopodobieństwem można przewidywać, że oferowanie nowoczesnych stref pracy wspólnej stanie się jedną z kluczowych usług świadczonych przez hotele w przyszłości.
Rozwój sektora elastycznych powierzchni biurowych rośnie w niezwykle dynamicznym tempie. Szacuje się, że w 2022 r. w Polsce będzie w nich pracować nawet 5 mln osób, a ilość dostępnej powierzchni coworkingowej w Europie Środkowo-Wschodniej do tego czasu wzrośnie o 50%. Tak duża popularność tej formuły ma wiele przyczyn. Pierwszym jest zmiana stylu pracy – coraz więcej firm pracuje w trybie projektowym. Co równie istotne, coraz więcej osób pracuje jako freelancerzy – eksperci szacują, że do końca roku grupa ta urośnie w Polsce o jedną ósmą i osiągnie liczbę 450 tys. Wolni strzelcy to naturalni klienci coworkingów.
Siła tego trendu nikogo nie pozostawia obojętnym. Operatorzy elastycznych powierzchni biurowych stali się kluczowym klientem deweloperów, w największych miastach w większości nowych inwestycji biurowych powstają strefy pracy wspólnej. Potencjał tej formuły dostrzegają również właściciele hoteli, którzy dostrzegli w niej możliwość rozwoju działalności i poszerzenia oferty świadczonych usług. To odpowiedź na potrzeby klientów – coraz więcej osób podróżuje służbowo, w erze globalizacji praca staje się coraz bardziej mobilna. Osoby, które spędzają dużo czasu na wyjazdach, potrzebują funkcjonalnej i nowoczesnej przestrzeni wyposażonej we wszystkie niezbędne sprzęty, w której mogą pracować – pokój hotelowy nie jest w tym przypadku wygodnym rozwiązaniem.
Zgodnie z założeniem powierzchnia coworkingowa w hotelu ma mieć jednak charakter otwarty i nie ograniczać się do obsługi gości hotelowych. Ogólnodostępne strefy pracy wspólnej mają zmienić wizerunek hotelu, który kojarzy się z przestrzenią zamkniętą, dostępną wyłącznie dla gości korzystających z pokoi czy restauracji. Celem jest otwarcie organizacji na nowych odbiorców usług, w tym przedstawicieli młodego pokolenia, którzy często pracują zdalnie i są mobilni. Intencją właścicieli i operatorów hoteli jest rozbudowanie oferty i przyciągnięcie nowych klientów, którym można proponować atrakcyjne pakiety usług. Przestrzenie pracy wspólnej mają dodatkowo zdynamizować oblicze hotelu i sprawić, że będzie kojarzył się z networkingiem, kreatywną pracą i aktywnością. Strefy coworkingowe stają się w ten sposób przestrzeniami łączącymi podróżujących specjalistów, przedsiębiorców i członków społeczności lokalnych.
Liczne przykłady potwierdzają, że trend ten jest uzasadniony i sprawdza się w praktyce. Sukces takich projektów jak aparthotel Zoku w Amsterdamie czy hotel Schani w Wiedniu zachęcił potentatów, którzy zainteresowali się rozwojem stref coworkingowych w swoich obiektach. Francuska grupa Accor stworzyła z Bouygues Immobilier spółkę joint venture, której zadaniem jest rozwijanie stref coworkingowych w hotelach grupy. Elastyczne powierzchnie pod marką Wojo będą powstawały w obiektach w różnych segmentach rynku (ekonomicznym, średnim i luksusowym) na całym świecie. Dzięki tej decyzji Accor stał się pionierem trendu „workspitality”. Firma podchodzi do tego projektu z rozmachem – zgodnie z założeniami w 2020 r. ma on obejmować 1200 lokalizacji, w tym wiele obiektów w Polsce. Innym przykładem może być wprowadzenie konceptu coworkingowego Rooms przez Fattal Group, spółkę będącą właścicielem sieci Leonardo Hotels. Pierwszy projekt Rooms został otwarty w hotelu Nyx w Tel Awiwie. Warto dodać, że pierwszy hotel w Polsce funkcjonujący pod marką Nyx powstanie niebawem w warszawskim wieżowcu Varso Tower, najwyższym budynku biurowym w Europie.
Jak każda decyzja inwestycyjna, wejście w fazę projektowania przestrzeni coworkingowej w hotelu powinno być jednak poprzedzone szczegółową analizą potencjalnych korzyści i oceną ryzyka. Każda lokalizacja ma swoją specyfikę i inne otoczenie – koncepcja, która doskonale sprawdziła się w jednym mieście, niekoniecznie musi być trafiona w innym. Kluczowa jest stała obserwacja trendów i śledzenie zmian na rynku. Zwłaszcza, gdy przebiegają w tak dużym tempie, jak to ma miejsce w przypadku rozwoju elastycznych powierzchni.
Maria Zielińska
Head of Hospitality
tel: 022 465 99 66, marketing@nuvalu.pl